Böcker om samer

Har nu läst ut de tre väldigt olika böckerna Samernas Liv av Rolf Kjellström, Same och lapp i tid och otid av Helena Carlsson och Den samiska vandringsrösten av Anna Bornstein. De har helt olika vinklingar och ger en hyggligt bra bild tillsammans.

Som jag skrev i en kommentar till inlägget Jijnjevaerie och rovdjurstryck på Saminourras blogg så hade jag för ett år sedan ingen egen uppfattning om samer utan lånade hörsägenversionen att samer nog är bra fast de gnäller så fort de inte får som de själva vill. De far omkring i helikopter och på skoter och har skoj för våra skattepengar, cashar in på rovdjursersättningen utan att behöva anstränga, och så vill de utrota rovdjuren i Sverige och ha all mark för sig själva för jakt och fiske.

Enligt Same och Lapp i tid och otid så är det tyvärr en vanlig bild av samerna bland osamer, ungefär som jag beskriver den. Fördomarna är hätskare i många delar av norrland än i södra Sverige där det samiska ses som mer pittoreskt.

Om jag bara hade läst böckerna så är jag tveksam till om jag hade ändrat min uppfattning så värst mycket dock. Det är nog mer de samiska bloggarna som har fått mig att förstå att renskötseln inte bara är ett jobb utan en livsstil där själen sitter ihop med renhjorden. När renar dör och skadas så skadas den egna själen också. Många lever i en ekonomisk ovisshet som gör att man hela tiden balanserar på kanten vid ett ekonomiskt stup som gör att många mår dåligt psykiskt. Risken för att skada sig fysiskt är också hög, och påverkar förstås ekonomin och psyket när det händer. Samtidigt verkar ”belöningen” av att vara nomadiserad renskötare väldigt hög. Man lever livet ”på riktigt” uppfattar jag det som.

Den första boken jag läste var Samernas liv av Rolf Kjellström, som är en rikt illustrerad bok på nästan 300 stora sidor och spänner över alla delar om samekulturen. Jag tycker Rolf gör ett hyggligt jobb med boken, men den lider lite av att inte vara skriven av en same. Kanske är den också lite för omfångsrik för den skrapar mest bara på ytan till väldigt mycket, men funkar väldigt bra som komplement till de andra böckerna tack vare alla bilder. Måste erkänna att jag blev chockad av bilden på två män som kastrerar en rentjur och sättet de gör det på, men det beror nog mest på att man kommer från en annan värld.

Boken Same och lapp i tid och otid av Helena Carlsson siktar in sig på konflikterna mellan samer och osamer och försöker förklara lite varför det ser ut som det gör idag i sameland. Det är en betydligt opittoreskare läsning än de andra böckerna, men ger en bra grund för att man ska förstå hur komplicerat förhållandet är mellan renskötande samer, andra samer och osamer. Och inte hade jag någon aning om att uttrycket ”fattiglapp” faktiskt betyder ”fattig lapp”.

Jag har redan sagt vad jag tycker om den Samiska vandringsrösten i ett tidigare inlägg, och det är den enda boken jag känner jag måste köpa om den kommer ut i nyutgåva. Kanske ska man läsa den boken före Samernas liv för att ge liv åt bilderna på samerna.

Jag mejlade faktiskt Laila Spik om hur jag skulle gå vidare i min forskning om samisk religion. Hon befann sig dock i USA med möte med ”13 indigenous grandmothers” men hon hänvisade mig via ombud till professor (i religionskunskap) Louise Bäckman. Eftersom jag ingen annanstans än från Laila Spik har sett någon nämna återfödsel inom samisk religion så ringde jag upp henne och frågade om detta. Vi hade ett kort trevligt samtal men hon hade inte stött på återfödsel någon annanstans i sin forskning. Hon hade största respekten för Laila Spik lät det som och hon förklarade att den samiska religionen har varierat ganska mycket både i tid och rum. Det finns inte en enhetlig samisk religion eftersom det inte är en dogmatisk religion med stadgar utan har förändrats med kontakter utifrån och av nåjderna innifrån. Jag har köpt två av Louise Bäckmans publikationer från antikvariat Sájva – Föreställningar om hjälp- och skyddsväsen i heliga fjäll bland samerna och Saami Pre-Christian Religion Studies on the oldest traces of religion among the Saamis, och jag har börjat med Sajva-boken. Det är en doktorsavhandling så den är ganska tungläst måste jag erkänna och fastän den bara är 180 sidor så har jag fått kämpa mig fram till mitten. Vete sjutton om jag kommer komma ihåg nåt bara med så himla många källhänvisningar och citat (varav många på tyska som jag inte kan). Återkommer med en reflektion om dessa böcker senare.

2 thoughts on “Böcker om samer

Kommentera

