Den Samiska Vandringsrösten

Igår läste jag ut boken ”Den Samiska Vandringsrösten” (som jag nämnde i en kommentar) och för mig var det en fulltständig fullträff! Wow, vilken bok och vad kul att jag läste den just nu! Jag har ju gått och grunnat på min andlighet senaste året och känt att jag inte riktigt har hittat det jag söker, men de tankar som Laila Spik presenterar genom Anna Bornstein känns förvånande helrätt för mig. Där finns till och med återfödseln som jag föreslog för Helena Partapuoli i en kommentar till ”Religion”. Det känns lite som att jag har just har hittat trappan till min andliga utveckling. Jag står (ganska glad) och tittar uppför en sisådär ett par tusen trappsteg som man kan finna nånstans i Kina (och nerför vilken Ace Ventura släpper ner en Slinky) och att jag inte egentligen behöver leta någon annanstans efter en bättre religion att utforska. Who knew att detta skulle kännas så rätt för en nördingenjör från Göteborg? Och inte känns det så himla konstigt heller. Inte konstigare än att hitta en same som är kristen iallafall.

Fast hur ska en cityslicker som jag som knappt vet nåt om nåt, som har noll procent sameblod i ådrorna och som bor 100 mil från närmaste fjäll kunna utveckla mig i samisk religion? Som aldrig ens pratat med en same (jo, pinsamt). Ingen aning, men jag inte direkt bråttom så det får väl ta sin tid och jag kanske inte kommer så många steg upp på trappan. Så får jag väl fortsätta i nästa liv om jag inte kommer ända upp till toppen 🙂 Om man nu måste nå dit. Man kanske får väl fråga Laila helt enkelt hur man tar sig upp för första steget? Antar att det är ett handikapp att jag inte kan nån samiska, men det är nog lite för sent för min sega hjärna att börja plugga ett nytt komplext språk. Dessutom skulle jag inte kunna bestämma mig om man skulle läsa nord- eller sydsamiska i sådana fall. Kan man jojka på svenska? Förmodligen inte, men, men, bubbel, bubbel… Funderar på om jag skulle göra en liten ”Pilgrimsvandring” på nåt fjäll i sommar och besöka nån kåta kanske. Om nån vet nåt bra ställe för andlig utveckling så tar jag gärna emot tips.

Har börjat på nästa bok ”Same och lapp i tid och otid”. Verkar också bra, fast på ett mer värdsligt plan.

5 thoughts on “Den Samiska Vandringsrösten

  1. Det är klart att man får tro vad man vill utan att tillhöra en viss etnisk folkgrupp. Hinduer bor inte bara i indien, likväl som buddhister finns spridda över välrden. Vem som helst kan väl drabbas av Vindarnas sång, oavsett bakgrund.

  2. Ping: Böcker om samer | Martin Lundholm

  3. Håller det i sig? 🙂 I så fall tycker jag att du ska kontakta Laila. Hon kan hjälpa dig vidare. Och du har säkert pratat med någon same. Du har bara inte vetat om det. 🙂 // Nina

Kommentera

